De Jongensdip

De Jongensdip is de titel van een radiodocumentaire die op zondag 10 maart 2013 op Radio 1 in het programma Hollanddoc is uitgezonden. Het gaat over de lotgevallen van een groepje begaafde jongens die op het gymnasium begonnen, maar op hun 17de op de havo of het vmbo zijn beland. Na een veelbelovend begin in de brugklas raakten ze snel hun motivatie kwijt en presteerden steeds verder onder hun niveau. Het interessante van deze documentaire is dat de jongens glashelder analyseren hoe hun ‘jongensdip’ (hun eigen naam voor dit verschijnsel) is ontstaan. Daarbij zijn ze niet kinderachtig over hun eigen gedrag.

20130311-221450.jpgOnderpresteren is een serieus probleem in het onderwijs. Ik heb het al eens de grootste uitdaging voor scholen genoemd. Na beluisteren van deze documentaire van Casper Verbrugge ben ik er nog meer van overtuigd dat onderpresteren in een vroeg stadium moet worden aangepakt – en wel op de basisschool. (Zie ook het boek Onderpresteren op de Basisschool van Saskia Bruijn.) Op de middelbare school is dit gedrag vaak al zover ingesleten dat er nog maar heel moeilijk iets aan kan worden gedaan. Wat dit soort kinderen (maar eigenlijk alle kinderen) nodig hebben is uitdagend en creatief onderwijs vanaf het begin van de basisschool. Onderwijs dat aansluit bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van kinderen.

Natuurlijk komt onderpresteren ook bij meisjes voor. Maar mijn ervaring is dat het zich daar vaak wat anders uit en ook minder zichtbaar is dan bij jongens. Wanneer je onderpresterende jongeren begeleidt is het dan ook handig om je aanpak af te stemmen op ieders individuele behoeften. Ik hoop dat ik met Casper nog eens een documentaire kan maken over onderpresterende meisjes

De website van Holland Doc Radio:

Jongens in de leeftijd van 13 tot 17 jaar maken vaak een moeilijke periode door op de middelbare school. Hun prestaties gaan achteruit en ze verliezen de moed. Radio- en filmmaker Casper Verbrugge gaat met zijn zoon en drie van diens vrienden op zoek naar de oorzaken van deze jongensdip.

Een toegewijde leraar, Dick van der Wateren, en de ‘jongens’ pedagoog Dolf Hautvast komen tot opmerkelijke uitspraken. Dolf Hautvast houdt zich speciaal bezig met de ontwikkeling van jongens en was betrokken bij de oprichting van het expertisecentrum JongensTalent. Dick van der Wateren is geoloog, werkzaam in de wetenschapscommunicatie, maar vooral gepassioneerd docent.

Beter dan Caspers zoon en zijn vrienden kan ik het niet vertellen. Luister dus naar De Jongensdip.

Over Dick van der Wateren

Als blogger en onderwijsauteur denk ik na over onderwijs en pedagogiek. In 2016 verscheen bij Uitgeverij Ten Brink mijn boek 'Verwondering' waarin ik een lans breek voor onderwijs op basis van vragen die leerlingen zelf bedenken. In 2020 verscheen mijn boek De Denkende Klas bij LannooCampus met praktische aanwijzingen om met leerlingen dieper te denken. Als vo-docent heb ik talentvolle en begaafde leerlingen begeleid die meer uitdaging nodig hebben, en leerlingen gecoacht met diverse problemen - onderpresteren, perfectionisme, levensvragen. Na een lang leven in het onderwijs en de wetenschap ben ik in 2017 een filosofische praktijk begonnen, De Verwondering, in Amsterdam. Daar heb ik gesprekken met volwassenen zowel als jongeren over levensvragen, zingeving, werk, studie, relaties.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Hoe middelbare scholen hun leerlingen beter kunnen motiveren (Rapport van de Onderwijsinspectie) | Blogcollectief Onderzoek Onderwijs - 04/11/2019

    […] Deze zomer publiceerde de Onderwijsinspectie het rapport Motivatie om te leren: Motiverende kenmerken van het voortgezet onderwijs. Op deze plaats hebben wij meermalen geschreven over manieren om leerlingen te motiveren, onder andere hier en hier (over groeimindset). Wie nog niet overtuigd is van de noodzaak leerlingen te motiveren luistere naar De Jongensdip. […]

Geef een reactie of deel je eigen ervaringen.

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.