Wouter van Joolingen, hoogleraar aan de Universiteit Twente, schreef een heldere analyse van de berekeningen door prof. Jaap Dronkers, die aan de basis liggen van de schoolcijferlijst van De Volkskrant.
Hij schrijft:
Afgelopen week publiceerde de volkskrant de schoolcijferlijst. Op basis van onderzoek van Jaap Dronkers en zijn groep worden in die lijst cijfers toegekend aan scholen. Zo’n lijst geeft altijd gedoe. De vraag is altijd of ranglijsten van scholen überhaupt een goed idee zijn en of zo’n lijst wel meet wat hij pretendeert te meten. Achter scores zit altijd een model waarmee de score totstandkomt. Om een antwoord op de tweede vraag te krijgen is het goed dit model te onderzoeken. Dat doe ik hier, op basis van Dronkers’ beschrijving die hier te downloaden is (PDF).
Net als ik vraagt van Joolingen zich af of de Dronkerscijfers een betrouwbare maat zijn voor de kwaliteit van een school: “Het is maar de vraag of een school met een 10 in werkelijkheid echt veel verschilt van een school met een 4.” Hij concludeert:
Alles bij elkaar nemend vind ik de functie van deze ranglijst twijfelachtig. De relatie tussen cijfer en examencijfers is arbitrair. En het feit dat alleen cijfers en niet andere vormen van opbrengst worden meegenomen is discutabel. De vraag is of een score gebaseerd op deze methode de opwinding en de discussie die het uitbrengen van de lijst genereert waard is. Ranglijsten zijn sowieso niet zo nuttig, scholen hebben meer aan een genuanceerd beeld van de ontwikkeling van hun leerlingen, tijdens en na hun schoolcarriere. Daarbij zijn cijfers belangrijk maar niet het enige aspect waar op gelet moet worden.
Lees meer hier.
Nog geen reacties ... Wees de eerste die een reactie plaatst!