Een stuk over het aangrijpende verhaal “The ones who walk away from Omelas” van de Amerikaanse auteur Ursula K. Le Guin van haar bundel The Wind’s Twelve Quarters (1976). Het is een allegorie over privilege en hoe dat ten koste gaat van zwakkeren die niets kunnen doen aan de ongelijkheid. Het verhaal kan een prachtig uitgangspunt zijn voor een serie lessen of een vakoverstijgend project over sociale en economische ongelijkheid.
“With a clamor of bells that set the swallows soaring, the Festival of Summer came to the city Omelas, bright-towered by the sea,” opens Ursula Le Guin’s “The Ones Who Walk Away from Omelas.”*
The reader soon learns about a people and a land that leave the narrator filled with both a passion for telling a story and tension over the weight of that task:
How can I tell you about the people of Omelas? They were not naive and happy children—though their children were, in fact, happy. They were mature, intelligent, passionate adults whose lives were not wretched. O miracle! but I wish I could describe it better. I wish I could convince you. (p. 278)
The narrator offers an assortment of glimpses into these joyous people and their Festival of Summer, and then adds:
Do you believe? Do you accept the festival, the city, the joy? No?…
View original post 530 woorden meer
Nog geen reacties ... Wees de eerste die een reactie plaatst!