Ons boek over de, vaak spannende, weg van jongens van 0 tot 24 jaar in het onderwijs is verschenen bij Lannoo Campus. Woensdag 19 juni is de presentatie in Amsterdam.

Hier hebben we met 10 auteurs aan gewerkt. Het is zo’n beetje het levenswerk van Lauk Woltring, de eerste redacteur van het boek. We belichten de ontwikkeling van jongens vanuit verschillende perspectieven, neurobiologisch, pedagogisch, onderwijskundig. Door het hele boek heen laten we de jongens zelf aan het woord, die heel goed uitleggen waar ze op school en in het middelbaar en hoger onderwijs tegenaan lopen.
Het boek kent een paar rode draden. Jongens blijven in hun ontwikkeling tot ongeveer hun 24ste achter bij meisjes, waardoor ze meer problemen hebben in het onderwijs zoals dat op de meeste scholen wordt gegeven. In alle hoofdstukken laten de auteurs zien dat het belangrijkste in de omgang met jongens het werken aan een goede relatie is. Ook zien alle auteurs onderwijs als meer dan het overdragen van kennis en vaardigheden. Tenslotte zijn we het er over eens dat wat goed is voor jongens in het onderwijs ook goed is voor meisjes, Het omgekeerde is niet altijd waar.
Meer over ons boek kun je lezen op de website van de uitgever, waar je ook een inkijkexemplaar kunt downloaden.
Wat grappig om dit te lezen, zeg! We gaan dit boek zeker bestellen om eens te kijken naar onze eigen onderwijsontwikkeling.
Veel succes. Ik ga het niet redden erbij aanwezig te zijn ivm CEII en andere hektiek hier. Leuk feitje: bij ons is nu 86% geslaagd, de gezakten(8) zijn allemaal meisjes. Dan wel weer: 1 flapdrol moet nog WB en NA doen. Ik verdenk hem ervan zich strategisch ziekgemeld te hebben. Dat is dan wel weer een jongen. Kom je nog eens buurten?
Met vriendelijke groeten,
Dorine Machiels Verstuurd vanaf mijn iPhone
>