Deze post heb ik overgenomen van de blog van Frans Droog
Leren, professionaliseren en ruimte
Naast les geven is een taak van leerkrachten en docenten ook leren. Professionaliseren.
Traditioneel gebeurt dit door het inhuren van experts tijdens studiedagen en wordt het onderwerp bepaald door de schoolleiding. Deze vorm van scholing sluit echter niet altijd aan bij de wensen van docenten en gaat vaak voorbij aan bestaande verschillen tussen de kennis, ervaring, wensen en behoeften van docenten. Helaas worden met de beste intenties georganiseeerde studiedagen nogal eens ervaren als overbodig, nutteloos, niet passend en dus tijdverspilling. Tegelijkertijd heeft iedere leerkracht en docent de verplichting zichzelf te verbeteren door scholing.
In toenemende mate vindt professionalisering daarom ook plaats door gebruik te maken van de kennis, kunde en ervaring die al bestaat binnen de beroepsgroep zelf. Er zijn scholen en besturen die dit intern vorm geven, bijvoorbeeld in de vorm van een academie.
Een andere stap in deze ontwikkeling is de docent die zelf…
View original post 1.335 woorden meer
Hoi Dick, Gek misschien maar ik ervaar de uitnodiging voor united4education als enigszins, eh…. intimiderend. Ik denk meteen dat ik dan wordt verwacht op allerlei actiebijeenkomsten, dat ik standpunten moet innemen en dat het me veeltijd gaat kosten. En tegelijk denk ik ook: dit is meer voor de insiders, voor de mensen in het veld die elke dag voor de klas staan.
Ik meld je m’n eerste en tweede reactie maar even, waarmee ik niets wil afdoen aan de inhoud of de vorm of de noodzaak van het een en ander. Je weet dat ik je inzet en energie bewonder.
Je herkent het wel als iemand die ik een poosje geleden dagelijks hoorde zeggen “IK MOET NIKS” ….
Fijne zondag!
Flip
Nee, Flip. Je moet niks. Ik hoor dit ook wel van anderen. De eerste bijeenkomsten zijn met name bedoeld voor mensen die er wel tijd en energie in kunnen steken. Laat je niet intimideren en volg ons. Maar dat deed je toch al