Leren, professionaliseren en ruimte

Deze post heb ik overgenomen van de blog van Frans Droog

Droog's

vives-logo-2013Leren, professionaliseren en ruimte
Naast les geven is een taak van leerkrachten en docenten ook leren. Professionaliseren.
Traditioneel gebeurt dit door het inhuren van experts tijdens studiedagen en wordt het onderwerp bepaald door de schoolleiding. Deze vorm van scholing sluit echter niet altijd aan bij de wensen van docenten en gaat vaak voorbij aan bestaande verschillen tussen de kennis, ervaring, wensen en behoeften van docenten. Helaas worden met de beste intenties georganiseeerde studiedagen nogal eens ervaren als overbodig, nutteloos, niet passend en dus tijdverspilling. Tegelijkertijd heeft iedere leerkracht en docent de verplichting zichzelf te verbeteren door scholing.

In toenemende mate vindt professionalisering daarom ook plaats door gebruik te maken van de kennis, kunde en ervaring die al bestaat binnen de beroepsgroep zelf. Er zijn scholen en besturen die dit intern vorm geven, bijvoorbeeld in de vorm van een academie.
Een andere stap in deze ontwikkeling is de docent die zelf…

View original post 1.335 woorden meer

Over Dick van der Wateren

Sinds voorjaar 2017 heb ik een filosofische praktijk, De Verwondering, in Amsterdam. Daar heb ik gesprekken met volwassenen zowel als jongeren. Ik sta voor de klas op het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem en begeleid dagelijks talentvolle en begaafde leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, of coach leerlingen die een probleem hebben waar we samen een oplossing voor vinden. Ik heb een jarenlange ervaring als aardwetenschapper (o.a. in Antarctica en Afrika) en wetenschapsvoorlichter. Werken met jongeren is mijn passie. Voor mij zijn tieners zo'n beetje de leukste mensen. Ze hebben een enorme levenslust, zijn creatief, hebben originele ideeën - soms op het bizarre af - en kunnen zich nog alle kanten op ontwikkelen. Ik beschouw het als een voorrecht aan die ontwikkeling te kunnen bijdragen.

2 Reacties naar “Leren, professionaliseren en ruimte”

  1. Hoi Dick, Gek misschien maar ik ervaar de uitnodiging voor united4education als enigszins, eh…. intimiderend. Ik denk meteen dat ik dan wordt verwacht op allerlei actiebijeenkomsten, dat ik standpunten moet innemen en dat het me veeltijd gaat kosten. En tegelijk denk ik ook: dit is meer voor de insiders, voor de mensen in het veld die elke dag voor de klas staan.

    Ik meld je m’n eerste en tweede reactie maar even, waarmee ik niets wil afdoen aan de inhoud of de vorm of de noodzaak van het een en ander. Je weet dat ik je inzet en energie bewonder.

    Je herkent het wel als iemand die ik een poosje geleden dagelijks hoorde zeggen “IK MOET NIKS” ….

    Fijne zondag!

    Flip

    • Nee, Flip. Je moet niks. Ik hoor dit ook wel van anderen. De eerste bijeenkomsten zijn met name bedoeld voor mensen die er wel tijd en energie in kunnen steken. Laat je niet intimideren en volg ons. Maar dat deed je toch al

Geef een reactie of deel je eigen ervaringen.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: