Leren, professionaliseren en ruimte

Deze post heb ik overgenomen van de blog van Frans Droog

Droog's

vives-logo-2013Leren, professionaliseren en ruimte
Naast les geven is een taak van leerkrachten en docenten ook leren. Professionaliseren.
Traditioneel gebeurt dit door het inhuren van experts tijdens studiedagen en wordt het onderwerp bepaald door de schoolleiding. Deze vorm van scholing sluit echter niet altijd aan bij de wensen van docenten en gaat vaak voorbij aan bestaande verschillen tussen de kennis, ervaring, wensen en behoeften van docenten. Helaas worden met de beste intenties georganiseeerde studiedagen nogal eens ervaren als overbodig, nutteloos, niet passend en dus tijdverspilling. Tegelijkertijd heeft iedere leerkracht en docent de verplichting zichzelf te verbeteren door scholing.

In toenemende mate vindt professionalisering daarom ook plaats door gebruik te maken van de kennis, kunde en ervaring die al bestaat binnen de beroepsgroep zelf. Er zijn scholen en besturen die dit intern vorm geven, bijvoorbeeld in de vorm van een academie.
Een andere stap in deze ontwikkeling is de docent die zelf…

View original post 1.335 woorden meer

Over Dick van der Wateren

Als blogger en onderwijsauteur denk ik na over onderwijs en pedagogiek. In 2016 verscheen bij Uitgeverij Ten Brink mijn boek 'Verwondering' waarin ik een lans breek voor onderwijs op basis van vragen die leerlingen zelf bedenken. In 2020 verscheen mijn boek De Denkende Klas bij LannooCampus met praktische aanwijzingen om met leerlingen dieper te denken. Als vo-docent heb ik talentvolle en begaafde leerlingen begeleid die meer uitdaging nodig hebben, en leerlingen gecoacht met diverse problemen - onderpresteren, perfectionisme, levensvragen. Na een lang leven in het onderwijs en de wetenschap ben ik in 2017 een filosofische praktijk begonnen, De Verwondering, in Amsterdam. Daar heb ik gesprekken met volwassenen zowel als jongeren over levensvragen, zingeving, werk, studie, relaties.

2 Reacties naar “Leren, professionaliseren en ruimte”

  1. Hoi Dick, Gek misschien maar ik ervaar de uitnodiging voor united4education als enigszins, eh…. intimiderend. Ik denk meteen dat ik dan wordt verwacht op allerlei actiebijeenkomsten, dat ik standpunten moet innemen en dat het me veeltijd gaat kosten. En tegelijk denk ik ook: dit is meer voor de insiders, voor de mensen in het veld die elke dag voor de klas staan.

    Ik meld je m’n eerste en tweede reactie maar even, waarmee ik niets wil afdoen aan de inhoud of de vorm of de noodzaak van het een en ander. Je weet dat ik je inzet en energie bewonder.

    Je herkent het wel als iemand die ik een poosje geleden dagelijks hoorde zeggen “IK MOET NIKS” ….

    Fijne zondag!

    Flip

    • Nee, Flip. Je moet niks. Ik hoor dit ook wel van anderen. De eerste bijeenkomsten zijn met name bedoeld voor mensen die er wel tijd en energie in kunnen steken. Laat je niet intimideren en volg ons. Maar dat deed je toch al

Geef een reactie of deel je eigen ervaringen.

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.