Een blog van David B. Cohen, een docent Engels in Palo Alto, Californië, geeft een alternatief voor testen en nog meer testen, afrekenen op resultaten en prestatiebeloning in het onderwijs. Het gaat om het versterken van collectief leiderschap door alle geledingen van een school, de schoolleiding, docenten, ouders en bestuurders. Uit onderzoek in de VS en Canada blijkt dat scholen waar de verantwoordelijkheid voor onderwijsbeslissingen breed gedeeld wordt beter presteren dan scholen waar dat niet zo is. De blog is een krachtig pleidooi voor meer vertrouwen in leraren en het opleiden en bijscholen van leraren om hun leiderschapskwaliteiten te versterken. Dit onderzoek, Cohens blog en een documentaire die onlangs in Tegenlicht is uitgezonden, vertellen het zelfde verhaal dat Pasi Sahlberg over de hele wereld vertelt over het succes van het Finse onderwijs: geef leraren vertrouwen. Ik wil daaraan toevoegen dat docenten die een grotere verantwoordelijkheid hebben voor hun werk en een grotere invloed op belangrijke beslissingen, vermoedelijk minder werkdruk ervaren dan nu het geval is.
Teacher Leadership As A School Improvement Strategy
As we settle into 2013, I find myself increasingly optimistic about the future of the teaching profession. There are battles ahead, debates to be had and elections to be contested, but, as Sam Cooke sang, “A change is gonna come.”
The change that I’m most excited about is the potential for a shift towards teacher leadership in schools and school systems. I’m not naive enough to believe it will be a linear or rapid shift, but I’m confident in the long-term growth of teacher leadership because it provides a common ground for stakeholders to achieve their goals, because it’s replicable and scalable, and because it’s working already.
Lees de rest van zijn blog hier
Nog geen reacties ... Wees de eerste die een reactie plaatst!