Met een groep docenten van verschillende scholen ben ik van plan mee te doen met een onderzoek naar de effectiviteit van de online tool peerScholar. Bob Hofman van peerscholar.eu nam het initiatief voor deze aanvraag. Wij zijn op zoek naar deelnemers aan het project en met name naar onderzoekers die verbonden zijn aan een WO- of HBO-instelling, die in peer learning geïnteresseerd zijn.
De website van peerScholar omschrijft de tool als volgt:
peerScholar is een innovatief online onderwijsinstrument, dat leerlingen ondersteunt in samen werken, leren en reflecteren. Docenten kunnen met deze wetenschappelijk beproefde methode op een unieke manier vakinhoudelijke én vakoverstijgende opdrachten en toetsen aanbieden.
Het instrument is ontwikkeld door de Canadese hoogleraar psychologie Steve Joordens voor zijn colleges aan honderden eerstejaars studenten. Inmiddels wordt het op verschillende Nederlandse scholen uitgeprobeerd. Voor meer informatie over het hoe en wat van peerScholar, zie de Canadese website.
We willen in dit onderzoeksproject onder andere achterhalen hoe peerScholar gebruikt kan worden om te differentiëren in de klas en welke leeropbrengsten daarbij zijn te behalen.
De aanvraag is bedoeld voor kortlopend praktijkgericht onderwijsonderzoek voor de duur van 16 maanden. Volgens de oproep op de site van NRO:
De Programmaraad Praktijkgericht Onderzoek (PPO) van het NRO financiert onderzoek dat is gericht op het verbeteren en vernieuwen van de onderwijspraktijk. Onderzoekers en medewerkers van onderwijsinstellingen kunnen gezamenlijk financiering aanvragen voor praktijkgericht onderzoek waarbij de vraag van een groep onderwijsinstellingen, leraren of andere onderwijsprofessionals centraal staat.
Geïnteresseerde onderzoekers kunnen zich melden bij Bob Hofman of via deze blog.
Dag Dick,
Het lijkt me interessant om als onderzoeker betrokken te worden bij dit onderzoek. Als opleider van leraren techniek aan de HvA, begeleider van onderzoek bij de HvA en Fontys en als lector onderwijskunde bij NCOI, ben ik dus op een of andere manier wel verbonden aan een hogeschool. Ik zie mijzelf toch vooral als zelfstandig onderzoeker en ik doe mijn onderzoek altijd het liefst in dienst van de praktijk. Zie bijvoorbeeld mijn promotieonderzoek en het boek het VMBO van dichtbij (te vinden via mijn publicatie: http://www.mvanmartijn.eu/portfolio-items/publications-2/) . Ik ben echter geen ICT/Media deskundige.