Nieuw blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Deze week ben ik met vijf docenten en onderwijsonderzoekers een nieuw blogcollectief begonnen. Een van mijn persoonlijke motieven was mijn ergernis over alle semideskundigheid die we als leerkrachten voorgeschoteld krijgen als basis voor nieuwe beleidsmaatregelen. Bijvoorbeeld prestatiebeloning van docenten, de 1040-urennorm, klasvergroting, passend onderwijs, citotoetsen en zo kan ik nog wel doorgaan. Zelden worden docenten naar hun mening hierover gevraagd. En die zijn toch de deskundigen bij uitstek.

Ons blogcollectief Onderzoek Onderwijs verenigt geestverwante docenten in het primair en secundair onderwijs en onderzoekers aan hogescholen en universiteiten in Nederland en België. Het doel is academisch onderzoek te verbinden met het basis- en middelbaar onderwijs, met als zwaartepunt de praktijk.

In het onderwijs worden we vaak geconfronteerd met maatregelen en veranderingen die ons door het ministerie of de schoolleiding worden opgelegd. Die worden gepresenteerd als verbeteringen op basis van wetenschappelijk onderzoek, waarvan ervaren docenten soms meteen al kunnen zeggen dat het niet gaat werken. Een schrijnend voorbeeld is het recente Antwerpse onderzoek dat zou uitwijzen dat klasverkleining het onderwijs niet beter maakt. Althans, volgens sommige kranten.

Wij willen onderwijskundig onderzoek toetsen aan onze dagelijkse onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen over wat werkt en niet werkt in de klas. Daarbij laten we ons informeren door onderzoek, niet leiden.

Thema’s waarover we willen publiceren:

  • differentiatie in de klas
  • zorg in de klas
  • passend onderwijs
  • talent en (hoog)begaafdheid
  • coachend onderwijzen
  • ict in de klas
  • relevante wetenschappelijke literatuur
  • is een vakdocent ook pedagoog?
  • leerstijlen, beelddenken
  • Roos van Leary
  • taxonomie van Bloom
  • klassengrootte
  • onderwijsbeleid
  • assessment en feedback
  • professionalisering docenten

Bijdragen in de vorm van een gastblog zijn welkom. Je kunt je aanmelden op het formulier op de pagina’s van het blogcollectief.

Over Dick van der Wateren

Als blogger en onderwijsauteur denk ik na over onderwijs en pedagogiek. In 2016 verscheen bij Uitgeverij Ten Brink mijn boek 'Verwondering' waarin ik een lans breek voor onderwijs op basis van vragen die leerlingen zelf bedenken. In 2020 verscheen mijn boek De Denkende Klas bij LannooCampus met praktische aanwijzingen om met leerlingen dieper te denken. Als vo-docent heb ik talentvolle en begaafde leerlingen begeleid die meer uitdaging nodig hebben, en leerlingen gecoacht met diverse problemen - onderpresteren, perfectionisme, levensvragen. Na een lang leven in het onderwijs en de wetenschap ben ik in 2017 een filosofische praktijk begonnen, De Verwondering, in Amsterdam. Daar heb ik gesprekken met volwassenen zowel als jongeren over levensvragen, zingeving, werk, studie, relaties.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nieuw blogcollectief Onderzoek Onderwijs | iCt, iPads en hoe word ik een ie-leraar? | Scoop.it - 16/08/2012

    […]           Deze week ben ik met vijf docenten en onderwijsonderzoekers een nieuw blogcollectief begonnen. Een van mijn persoonlijke motieven was mijn ergernis over alle semi…  […]

Geef een reactie of deel je eigen ervaringen.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: