Deze week ben ik met vijf docenten en onderwijsonderzoekers een nieuw blogcollectief begonnen. Een van mijn persoonlijke motieven was mijn ergernis over alle semideskundigheid die we als leerkrachten voorgeschoteld krijgen als basis voor nieuwe beleidsmaatregelen. Bijvoorbeeld prestatiebeloning van docenten, de 1040-urennorm, klasvergroting, passend onderwijs, citotoetsen en zo kan ik nog wel doorgaan. Zelden worden docenten naar hun mening hierover gevraagd. En die zijn toch de deskundigen bij uitstek.
Ons blogcollectief Onderzoek Onderwijs verenigt geestverwante docenten in het primair en secundair onderwijs en onderzoekers aan hogescholen en universiteiten in Nederland en België. Het doel is academisch onderzoek te verbinden met het basis- en middelbaar onderwijs, met als zwaartepunt de praktijk.
In het onderwijs worden we vaak geconfronteerd met maatregelen en veranderingen die ons door het ministerie of de schoolleiding worden opgelegd. Die worden gepresenteerd als verbeteringen op basis van wetenschappelijk onderzoek, waarvan ervaren docenten soms meteen al kunnen zeggen dat het niet gaat werken. Een schrijnend voorbeeld is het recente Antwerpse onderzoek dat zou uitwijzen dat klasverkleining het onderwijs niet beter maakt. Althans, volgens sommige kranten.
Wij willen onderwijskundig onderzoek toetsen aan onze dagelijkse onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen over wat werkt en niet werkt in de klas. Daarbij laten we ons informeren door onderzoek, niet leiden.
Thema’s waarover we willen publiceren:
- differentiatie in de klas
- zorg in de klas
- passend onderwijs
- talent en (hoog)begaafdheid
- coachend onderwijzen
- ict in de klas
- relevante wetenschappelijke literatuur
- is een vakdocent ook pedagoog?
- leerstijlen, beelddenken
- Roos van Leary
- taxonomie van Bloom
- klassengrootte
- onderwijsbeleid
- assessment en feedback
- professionalisering docenten
Bijdragen in de vorm van een gastblog zijn welkom. Je kunt je aanmelden op het formulier op de pagina’s van het blogcollectief.
Trackbacks/Pingbacks
[…] Deze week ben ik met vijf docenten en onderwijsonderzoekers een nieuw blogcollectief begonnen. Een van mijn persoonlijke motieven was mijn ergernis over alle semi… […]