Nieuw blogcollectief Onderzoek Onderwijs

Deze week ben ik met vijf docenten en onderwijsonderzoekers een nieuw blogcollectief begonnen. Een van mijn persoonlijke motieven was mijn ergernis over alle semideskundigheid die we als leerkrachten voorgeschoteld krijgen als basis voor nieuwe beleidsmaatregelen. Bijvoorbeeld prestatiebeloning van docenten, de 1040-urennorm, klasvergroting, passend onderwijs, citotoetsen en zo kan ik nog wel doorgaan. Zelden worden docenten naar hun mening hierover gevraagd. En die zijn toch de deskundigen bij uitstek.

Ons blogcollectief Onderzoek Onderwijs verenigt geestverwante docenten in het primair en secundair onderwijs en onderzoekers aan hogescholen en universiteiten in Nederland en België. Het doel is academisch onderzoek te verbinden met het basis- en middelbaar onderwijs, met als zwaartepunt de praktijk.

In het onderwijs worden we vaak geconfronteerd met maatregelen en veranderingen die ons door het ministerie of de schoolleiding worden opgelegd. Die worden gepresenteerd als verbeteringen op basis van wetenschappelijk onderzoek, waarvan ervaren docenten soms meteen al kunnen zeggen dat het niet gaat werken. Een schrijnend voorbeeld is het recente Antwerpse onderzoek dat zou uitwijzen dat klasverkleining het onderwijs niet beter maakt. Althans, volgens sommige kranten.

Wij willen onderwijskundig onderzoek toetsen aan onze dagelijkse onderwijspraktijk en ervaringen uitwisselen over wat werkt en niet werkt in de klas. Daarbij laten we ons informeren door onderzoek, niet leiden.

Thema’s waarover we willen publiceren:

  • differentiatie in de klas
  • zorg in de klas
  • passend onderwijs
  • talent en (hoog)begaafdheid
  • coachend onderwijzen
  • ict in de klas
  • relevante wetenschappelijke literatuur
  • is een vakdocent ook pedagoog?
  • leerstijlen, beelddenken
  • Roos van Leary
  • taxonomie van Bloom
  • klassengrootte
  • onderwijsbeleid
  • assessment en feedback
  • professionalisering docenten

Bijdragen in de vorm van een gastblog zijn welkom. Je kunt je aanmelden op het formulier op de pagina’s van het blogcollectief.

Over Dick van der Wateren

Sinds voorjaar 2017 heb ik een filosofische praktijk, De Verwondering, in Amsterdam. Ik sta voor de klas op het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem en begeleid dagelijks talentvolle en begaafde leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, of coach leerlingen die een probleem hebben waar we samen een oplossing voor vinden. Daarnaast ontwikkel ik digitaal lesmateriaal en video's voor Flip de Klas. Daarnaast heb ik een jarenlange ervaring als aardwetenschapper (o.a. in Antarctica en Afrika) en wetenschapsvoorlichter. Werken met jongeren is mijn passie. Voor mij zijn tieners zo'n beetje de leukste mensen. Ze hebben een enorme levenslust, zijn creatief, hebben originele ideeën - soms op het bizarre af - en kunnen zich nog alle kanten op ontwikkelen. Ik beschouw het als een voorrecht aan die ontwikkeling te kunnen bijdragen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nieuw blogcollectief Onderzoek Onderwijs | iCt, iPads en hoe word ik een ie-leraar? | Scoop.it - 16/08/2012

    […]           Deze week ben ik met vijf docenten en onderwijsonderzoekers een nieuw blogcollectief begonnen. Een van mijn persoonlijke motieven was mijn ergernis over alle semi…  […]

Geef een reactie of deel je eigen ervaringen.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: