Voor we ons afvragen hoe we de kwaliteit van onderwijs moeten meten – die vraag is op allerlei manieren gesteld tijdens de storm die losbrak rond de publicatie van de Cito-cijfers door RTL Nieuws (zie bv hier) – moeten we eerst een paar andere vragen stellen. De vraag die aan alles vooraf gaat is: “Wat is het doel van onderwijs?”
Die vraag moet vooraf gaan aan vragen als: “Wat is goed onderwijs?”, “Wat is de inhoud van goed onderwijs?” “Hoe geven we goed onderwijs?” en tenslotte: “Hoe bepalen we wat goed onderwijs is?” Die laatste vraag wordt door de ‘meten-is-weten-aanhangers’ voorop gesteld, vóór alle andere vragen en vóór de belangrijkste vraag van allemaal “Wat is het doel van onderwijs?”
Die vraag wordt op een wel heel urgente wijze gesteld door een van de moedigste en grootmoedigste mensen op Aarde, de 16-jarige Malala Yousafza, in haar toespraak voor de VN afgelopen juli.
Oordeel zelf.
Nog geen reacties ... Wees de eerste die een reactie plaatst!