Er is al heel veel geschreven over het puberbrein, niet in de laatste plaats door onze eigen Eveline Crone en Jelle Jolles. In deze video rekent Dan Siegel af met een paar populaire mythen over pubers en legt glashelder uit hoe onze hersens zich zich in de puberteit ontwikkelen. Die kennis kan zowel opvoeders als pubers en adolescenten helpen meer uit deze cruciale levensfase te halen.
Dan Siegel is hoogleraar psychiatrie aan UCLA en auteur van het boek Brainstorm, een boek voor opvoeders én pubers. Wat mij betreft een must read voor iedereen die met jonge mensen werkt.
Siegel beschouwt de puberteit niet als een probleemperiode, zoals velen van ons geneigd zijn, maar als een periode van grote mogelijkheden en creativiteit. Zowel de rijke mogelijkheden als de risico’s van het zich ontwikkelende brein zet hij in een helder kader.
Aan het eind van zijn lezing (ongeveer een uur) komt hij met een voorstel om het curriculum op scholen eens helemaal anders aan te pakken. Juist door gebruik te maken van de emotionele, sociale en creatieve mogelijkheden van jonge breinen, zou je een school kunnen organiseren die bruist van vernieuwing. Die aanpak kan zorgen voor uitdagende lessen en kan ook de oude hersenen van ons leraren weer een prikkel geven om zich te ontwikkelen.
Bekijk Siegels lezing hier:
Dan Siegel: The Power and Purpose of the Teenage Brain
Nog geen reacties ... Wees de eerste die een reactie plaatst!