School, ouders, een minister en haar rookgordijn

Minister van Bijsterveldt roept op tot meer ouderparticipatie. Een geluid van de minister van Onderwijs dat veel rumoer veroorzaakt en de aandacht afleidt van veel ernstiger ontwikkelingen op onderwijsgebied.

Ouders protesteren in de media massaal tegen de suggestie van de minister dat ze het niet goed zouden doen. Luizenmoeders worden ze al genoemd. Nausicaa Marbe schreef in de Volkskrant van 2 december over ‘hypocrisie van de minister’ en ‘gratuite prietpraat’. Veel ouders hebben kennelijk een rood waas voor de ogen gekregen.

Ik ben het maar ten dele met al die geluiden eens. Niet omdat ik vind dat de minister gelijk heeft. Daarvoor is haar oproep te vaag. Je kunt er namelijk van alles in lezen waar je je kwaad over kunt maken, maar ook een waarheid van een koe waar niemand iets tegen kan hebben. Heel slim ingefluisterd door haar communicatiemederwerkers, die daarmee een rookgordijn leggen over een bezuiniging die ingrijpende gevolgen kan hebben voor duizenden kinderen. Daar helpt geen ouderparticipatie tegen.

Passend Onderwijs

Wat mij als docent in het VO en leerlingbegeleider echt razend maakt is de manier waarop het beleid voor Passend Onderwijs wordt misbruikt om bezuinigingen door te voeren. De website van de oudervereniging Balans (ouders van kinderen met ontwikkelingsstoornissen bij leren en/of gedrag) schrijft over passend onderwijs:

‘Passend onderwijs is maatwerk in het onderwijs. Voor elk kind en iedere jongere onderwijs dat aansluit bij zijn of haar mogelijkheden en talenten. Geen kind tussen wal en schip dus. Veel leerlingen die vanwege een beperking extra ondersteuning nodig hebben, krijgen geen passend onderwijsaanbod. Het gaat hierbij om leerlingen met leer- of ontwikkelingsproblemen, een ziekte, handicap of gedragsstoornis. Onder de noemer ‘passend onderwijs’ wordt gewerkt aan nieuw beleid voor deze leerlingen.’

Mooie woorden. Helaas is de praktijk anders. Enkele weken geleden kregen wij op school voorlichting over Passend Onderwijs en daar kregen we zonder omwegen te horen dat dit nieuwe beleid hoe dan ook doorgedrukt wordt en gepaard gaat met een bezuiniging van 300 miljoen. De Algemene Onderwijsbond heeft uitgerekend dat daardoor 6.000 fulltimebanen voor in totaal 9.000 docenten gaan verdwijnen. Een van de consequenties van het nieuwe beleid is dat de klassen weer groter worden. Docenten zullen nog minder aandacht hebben voor de individuele behoeften en mogelijkheden van leerlingen. Van het zo juichend gepresenteerde maatwerk zal weinig terecht komen.

Een andere consequentie is dat scholen hun speciale begeleiders kwijt raken: de Zorgadviesteams, Trajectgroepen en andere specialisten die zich bekommeren om kinderen met een gedrags- of leerstoornis en andere beperkingen. Wie gaat die kinderen bij ons op school dan begeleiden? Zoals ik in mijn vorige post (“Strenger straffen? …”) schreef, voor een aantal zal dat betekenen dat we ze moeten laten gaan naar het vmbo of het speciaal onderwijs. Voor een meer dan normaal begaafde jongen of meisje, die met wat extra begeleiding de havo of het vwo succesvol kan afsluiten, zou dat een ramp zijn. Absoluut geen passend onderwijs dus en uiteindelijk niet de studie of het beroep waarvoor ze wel degelijk de talenten hebben.

Wij waren totaal verbijsterd toen we hoorden dat er een boete komt op het doorsturen van leerlingen naar het speciale onderwijs. Stel dat een reguliere school, in het kader van passend onderwijs, besluit een leerling met een bepaald gedragsprobleem aan te nemen. De school heeft voldoende ervaring in de begeleiding van dat probleem. Na een paar maanden blijkt echter dat het probleem groter is dan aanvankelijk gedacht en de school moet de leerling, met spijt in het hart, verwijzen naar het speciaal onderwijs. De school kan daarvoor dan een rekening van 16.000 Euro verwachten, de kosten van een jaar speciaal onderwijs. Het lijkt me allerminst denkbeeldig dat scholen zich wel tweemaal zullen bedenken bij het aannemen van de wat moeilijker gevallen, die we nu zonder probleem door de school kunnen loodsen. We zouden de minister de rekening voor de maatschappelijke en economische schade op de lange termijn moeten voorleggen. Immers, hoeveel in aanleg briljante ingenieurs, natuurkundigen, technici, noem maar op, lopen we mis wanneer deze ontwikkeling doorzet?

De begeleiding van kinderen met ADHD, Asperger, dyslexie, dyscaculie enz. is niet iets dat je er in de klas er even bij doet. Laat staan wanneer die klas als gevolg van alle bezuinigingen meer dan 32 leerlingen bevat. Ook nu al worden problemen van kinderen niet of veel te laat onderkend, waardoor een passende therapie uitblijft. Om te zien waar dat toe kan leiden, lees het schrijnende verhaal van Geertje Paaij over haar dochters bij wie een ernstige stoornis veel te laat ontdekt werd.

Het valt te hopen dat de minister er niet in slaagt met haar rookgordijn van ouderparticipatie de aandacht van de echte problemen in het onderwijs af te leiden. Terecht schrijft Nausicaa Marbe dat het wel erg goedkoop is om te suggereren dat ouders tekort schieten, wanneer de minister zelf een oproep afgelopen voorjaar van Balans en andere ouderorganisaties voor meer ouderparticipatie in het Passend Onderwijs naast zich neer te legt.

Over Dick van der Wateren

Sinds voorjaar 2017 heb ik een filosofische praktijk, De Verwondering, in Amsterdam. Ik sta voor de klas op het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem en begeleid dagelijks talentvolle en begaafde leerlingen die meer uitdaging nodig hebben, of coach leerlingen die een probleem hebben waar we samen een oplossing voor vinden. Daarnaast ontwikkel ik digitaal lesmateriaal en video's voor Flip de Klas. Daarnaast heb ik een jarenlange ervaring als aardwetenschapper (o.a. in Antarctica en Afrika) en wetenschapsvoorlichter. Werken met jongeren is mijn passie. Voor mij zijn tieners zo'n beetje de leukste mensen. Ze hebben een enorme levenslust, zijn creatief, hebben originele ideeën - soms op het bizarre af - en kunnen zich nog alle kanten op ontwikkelen. Ik beschouw het als een voorrecht aan die ontwikkeling te kunnen bijdragen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ouders, leerlingen, leraren, pedagogen, laten we de handen ineen slaan « Dick van der Wateren's Blog - 18/12/2011

    […] feuilleton passend onderwijs – bezuinigingen met een mooie naam. Ik schreef het al eerder (3 december), dit beleid zal ernstige gevolgen hebben, in de eerste plaats voor de kinderen en jongeren om wie […]

Geef een reactie of deel je eigen ervaringen.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: