Leerzame post over beelddenken

Wij bieden op school de lesstof vaak maar op een manier aan, de manier die bij onze eigen communicatiestijl past. Een klas is echter geen homogene massa. Het zijn 25 of 30 heel verschillende individuen met ieder hun eigen communicatie- en leerstijl. De kunst is onze didactiek af te stemmen op die verschillende stijlen en maatwerk te leveren. Dat lijkt moeilijker dan het is. Ik schreef het al eerder, zorg in de klas is het geheim van goed onderwijs voor iedereen. Aandacht, luisteren, kijken, openstaan voor ieders mogelijkheden en behoeften. Als je daartoe bereid bent, is het niet moeilijk een andere vorm van klassemanagement aan te leren, die recht doet aan verschillen.

http://i-carus.info/ik-leer-anders/

Over Dick van der Wateren

Als blogger en onderwijsauteur denk ik na over onderwijs en pedagogiek. In 2016 verscheen bij Uitgeverij Ten Brink mijn boek 'Verwondering' waarin ik een lans breek voor onderwijs op basis van vragen die leerlingen zelf bedenken. Op het ECL in Haarlem heb ik talentvolle en begaafde leerlingen begeleid die meer uitdaging nodig hebben, en leerlingen gecoacht met diverse problemen - onderpresteren, perfectionisme, levensvragen. Na een lang leven in het onderwijs en de wetenschap ben ik in 2017 een filosofische praktijk beginnen, De Verwondering, in Amsterdam. Daar heb ik gesprekken met volwassenen zowel als jongeren over levensvragen, zingeving, werk, studie, relaties.

Nog geen reacties ... Wees de eerste die een reactie plaatst!

Geef een reactie of deel je eigen ervaringen.

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: