Drie jaar onderzoek naar Talent op het ECL Haarlem – Rapport met aanbevelingen

Na een pilot met 20 leerlingen uit 1G en 3G starten we volgend schooljaar op mijn school met een project voor ongeveer 60 talentvolle brugklasleerlingen en enkele tientallen andere talenten in hogere jaren. We hebben, in navolging van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen en enkele andere scholen gekozen voor verbreding.

Ons rapport is een verslag van drie jaar onderzoek en een zoektocht naar manieren om talentvolle leerlingen meer uitdaging te bieden, die bij onze school passen. We hebben ruim 100 leerlingen van 1- tot en met 6-gym, -atheneum en -havo gevraagd wat zij vonden van het onderwijs dat ze tot nu toe hadden gekregen en wat ze verbeterd wilden zien. Dat heeft geleid tot het project Talent voor (hoog)begaafde leerlingen en een aantal aanbevelingen voor uitdagender lessen en bijscholing van docenten.

We hebben als naam voor het project bewust gekozen voor “Talent” en niet excellentie of iets dergelijks, om aan te geven dat het ons gaat om het ontdekken en laten bloeien van alle mogelijke talenten, niet alleen die talenten die met een IQ-test of CITO-toets aan het licht komen. We hebben gekozen voor verbreden in allerlei vormen, naar het voorbeeld van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen en een aantal andere scholen.

Onderpresteerders zijn de grootste uitdaging voor iedereen die zich met onderwijs aan (hoog)begaafden bezig houdt. Daar besteden we dan ook veel aandacht aan, zowel in het groepstraject Discover! als persoonlijke coaching.

Het rapport kun je hier downloaden. Ik stel je commentaren, suggesties en ervaringen erg op prijs.

Over Dick van der Wateren

Als blogger en onderwijsauteur denk ik na over onderwijs en pedagogiek. In 2016 verscheen bij Uitgeverij Ten Brink mijn boek 'Verwondering' waarin ik een lans breek voor onderwijs op basis van vragen die leerlingen zelf bedenken. In 2020 verscheen mijn boek De Denkende Klas bij LannooCampus met praktische aanwijzingen om met leerlingen dieper te denken. Als vo-docent heb ik talentvolle en begaafde leerlingen begeleid die meer uitdaging nodig hebben, en leerlingen gecoacht met diverse problemen - onderpresteren, perfectionisme, levensvragen. Na een lang leven in het onderwijs en de wetenschap ben ik in 2017 een filosofische praktijk begonnen, De Verwondering, in Amsterdam. Daar heb ik gesprekken met volwassenen zowel als jongeren over levensvragen, zingeving, werk, studie, relaties.

9 Reacties naar “Drie jaar onderzoek naar Talent op het ECL Haarlem – Rapport met aanbevelingen”

  1. Beste Dick,

    Een interessant talentenproject wat jullie hebben op het ECL uitgevoerd, leuk om hierover te lezen. Waren hierbij ook leerlingen met een disharmonisch profiel bij betrokken en zo ja wat zijn jouw ervarignen met leerlingen met zo’n profiel in de brugklas?

    De reden dat ik dat vraag is dat mijn zoon zo’n disharmonisch profiel heeft (meer dan 30 punten verschil tussen de twee intelligentievarianten), en zijn schooladvies varieert op alle onderdelen tussen VBMO B/T en VWO. Zijn juf op de lagere school houdt van gemiddeldes en van halflege glazen en komt met een MAVO/VMBO-T advies, terwij wij denken dat hij de HAVO moet aankunnen (zijn WISC en drempeltest gaven een HAVO advies aan).

    Staat bijvoorbeeld een school als het ECL in Haarlem open voor kinderen met zo’n extreem profiel of moeten we naar een speciale school dan wel ons schikken naar de juf en hem naar een VMBO-T-Havo brugklas sturen? Alvast bedankt voor je meedenken. Groet en dank, Wim

    • O jee, dat is een lastige vraag. De leerlingen die met ons Talentproject meedoen zijn in principe allemaal onderzocht met de IST, SVL en PMT-k. Dit jaar voor het eerst alle brugklassen. Daar komen heel interessante gegevens uit, waarmee de talentbegeleiders, maar ook de mentoren en afdelingsleiders hun voordeel kunnen doen. Wij zijn aan de voorzichtige kant wanneer we kinderen uitnodigen om te gaan verbreden. Behalve voldoende intelligentie en leercapaciteiten, moeten ze ook voldoende motivatie hebben om de extra belasting van verbreding aan te kunnen.
      Terug naar jouw zoon. Als het mijn kind was, zou ik hem waarschijnlijk nog eens onafhankelijk laten onderzoeken. Je wilt tenslotte wat meer zekerheid over het niveau dat hij aan kan. Je wilt niet dat hij in een schooltype terecht komt dat onder zijn capaciteiten zit, maar zeker ook niet dat hij op zijn tenen moet lopen om het niveau aan te kunnen. Ik ben zelf erg kritisch over citotoetsen. Ze geven een goede indicatie van wat een kind tot dan toe heeft geleerd, maar een beperkt beeld van zijn mogelijkheden. Vandaar dat ik het belangrijk vind dat onze leerlingen uitvoerig op intelligentie enz. worden onderzocht.
      Ik hoop dat je hier wat mee kunt.
      Veel succes

  2. Beste Dick,
    Voor mijn afstudeeronderzoek voor mijn eerstegraadsopleiding docent biologie wil ik proberen inzicht te krijgen in hoe ik een onderpresteerder kan herkennen en vervolgens deze leerling uitdagen om te presteren op een niveau passend(er) bij de capaciteiten. Uitkomsten van jullie onderzoek past hierin. Zou ik contact ofwel via mail ofwel via bezoek om uitleg te krijgen wat er onderzocht is, hoe het onderzocht is en wat exact de uitkomsten waren? Graag hoor ik van je. Alvast bedankt. Hadewijch Luteijn

  3. Ik weet niet waar het aan ligt, Dick, maar noch door op ‘rapport’ te klikken noch op ‘hier’ lukt het me het rapport te downloaden. Ik word gewoon weer teruggevoerd naar deze webpagina. Heb je een oplossing? Dank.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Goede lessen vragen om een goede relatie met de leerling | Blogcollectief Onderzoek Onderwijs - 18/09/2018

    […] goed presterende leerlingen is dat minder een probleem (maar toch). Ik schreef al eerder over het programma Talent, voor begaafde en talentvolle leerlingen, op mijn school (het ECL in Haarlem). Hoewel dat inmiddels […]

  2. Voorbij | Dick van der Wateren - 03/09/2018

    […] en ik hebben de afgelopen tien jaar op onze school het project Talent opgebouwd. Voor (hoog)begaafde leerlingen die goed functioneren hebben we allerlei […]

  3. Wat cognitieve psychologie ons kan leren voor de dagelijkse lespraktijk 2 « Blogcollectief Onderzoek Onderwijs - 19/10/2012

    […] het onderzoek, dat we een paar jaar geleden op het ECL Haarlem gedaan hebben in het kader van het project Talent, […]

  4. Drie jaar onderzoek naar Talent op het ECL Haarlem – Rapport met aanbevelingen | IRIS-scholen | Scoop.it - 17/07/2012

    […] Na een pilot met 20 leerlingen uit 1G en 3G starten we volgend schooljaar op mijn school met een project voor ongeveer 60 talentvolle brugklasleerlingen en enkele tientallen andere talenten in hoge…  […]

Geef een reactie op hminkema Reactie annuleren

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.